Bergachtig weekje

Van een welverdiende vakantie gesproken! De kids hebben hard gewerkt op school en dus verdienden ze als geen ander om er eens serieus op uit te trekken. Natuurlijk verdienen wij dat ALTIJD, dus wij mochten mee! Maanden geleden geboekt en plots staat zo’n vakantie dan voor de deur. Opvang voor de poes werd geregeld en we konden met een gerust hart vertrekken richting de bergen! Machtig mooi en zeer indrukwekkend om de – zoals wij ze noemen – de rotsbergen te zien en te ervaren. Jullie snappen het vast, de rotsbergen zijn die bergen die hoog genoeg zijn om er geen bomen meer op te laten groeien. Die bergen zijn echt geweldig fascinerend mooi!
We vertrokken heerlijk ’s nachts rond een uur of 4. Niet alleen omdat we dan heerlijk door kunnen rijden, maar ook gewoon omdat midden in de nacht vertrekken voor de kinderen gewoon zo ontzettend groot avontuur is. Ze kijken er dan al dagen naar uit. Ze staan vrolijk op als we ze dan even wakker maken, tetteren even in de auto en dan vallen ze weer voor een paar uurtjes terug in slaap. Ingeknuffeld op de achterbank met een kussen, met de knuffels en een fleece-dekentje. Zalig! Wat een begin van de vakantie.
Rond een uur of vier in de namiddag had onze auto onze eigen berg beklommen en kwamen we aan bij het Falkensteiner Sonnenalpe hotel in Nassfeld, Oostenrijk. Waarom we dit hotel zo bij naam en toenaam benoemen? Gewoonweg omdat het echt een fantastisch hotel is! Alles is schoon, zeer netjes, ziet er altijd tip top uit, super vriendelijk personeel en zo geweldig leuk kindvriendelijk. Zeker een aanrader voor als je een bergvakantie met kinderen plant in Karinthië. Het is wel een pokkestuk rijden (zo’n 1.100 km), maar dan heb je ook wat. Alhoewel het echt een winterbestemming is (de mini-stadjes zijn redelijk uitgestorven en naast de bergen is er bar weinig te beleven), geniet je hier van een prachtige omgeving, van gratis gebruik van de kabelbanen/skiliften en van kindvriendelijke wandelingen bovenop de verschillende bergtoppen.
Direct om de hoek ligt Italië trouwens! De eerste paar dagen hadden we immers niet al te goed weer en besloten we een uitstapje naar Udine te maken (hierover hebben jullie eerder al wat kunnen lezen). De autorit duurde in totaal zo’n 70 minuten ongeveer, maar de grens met Italië lag dus letterlijk om de (berg)hoek. In Italië was het plots 28 graden en scheen het zonnetje. Joos die nog altijd zijn lange broek aan had, baalde als een stekker ;) We hebben hier heerlijk gekuierd, een ijsje gegeten, op een terrasje geluncht en eigenlijk simpelweg ‘genoten’. Toen we terugreden, zagen we de serieuze bewolking boven de Alpen hangen. Maar eerlijk is eerlijk, die avond klaarde het ook boven de bergen op en sindsdien hebben we alleen maar prachtig weer gehad!
De kinderen genoten in het hotel van de animatie en werden bijna chagrijnig als ze na het ontbijt niet even konden gaan knutselen! Ondertussen lazen papa en mama een boekje. Na het avondeten doken ze samen de (binnen)speeltuin in, al dan niet met vriendjes/vriendinnetjes. Onderwijl babbelden papa en mama, al dan niet met de papa en mama van die vriendjes, gezellig in de bar. Zo was het tegelijkertijd ontspannend voor de ouders en zaligweg zeer entertaining voor de kinderen.
Geregeld stapten we de berg omhoog en namen we de kabelbaan naar boven. We maakten er wandelingen, genoten van het uitzicht en namen wat fotootjes. Lotte houdt, net als mama, van het drukken op de knopjes van de camera. Mama moest haar camera dus af en toe ‘afgeven’ zodat zij ook nog eens wat plaatjes kon schieten.
Trouwens, mochten we ooit als koeien terugkomen op deze aardbol… help ons er dan aan herinneren dat we graag hier in deze omgeving willen staan loeien?!?! Hier lopen die geweldige dieren gewoon rond. Zo vind je ze af en toe ook tussen de geparkeerde auto’s. Bovendien zijn ze allemaal voorzien van zo’n mooie ketting inclusief bel. Hmmm…
Wat eigenlijk ook erg leuk was aan deze vakantie, is het feit dat er voor de allereerste keer adressen werden uitgewisseld! Lotte sloot vriendschap met Elise uit Hoevenen en Emma met Zoë uit Doornik. Nu is het wachten op de eerste brieven! Stiekem kijkt mama hier ook naar uit, want er is toch niets zo spannend als een brief ontvangen van je vakantievriendinnetje. Het wachten zal vast beloond worden :)
Nog zoiets… deze keer stonden de kinderen voor het eerst in de sneeuw… in de zomer welteverstaan. Sneeuw hebben ze al vaak gezien in hun nog jonge leven, maar zomersneeuw. Dat was iets totaal nieuws!
En zo springen we van de hak op de tak. Misschien komt dat omdat de vakantie intussen alweer even geleden is. Misschien omdat er veel te vertellen is. Soms vertellen foto’s meer dan woorden, dus geniet hieronder dan maar van een aantal kiekjes…
Zicht op de bergen

Trotse papa van drie

Verwende koeien

Gewoon mooi

Tijdens een wandeling spelen met water

Weerspiegelde berg

Alleen op de wereld

Even uitrusten

In de sneeuw!

Overwinning

Klimmen, klimmen en nog eens klimmen